Studiebesöket hos Propellerhead Software blev mycket intressant. Vi fick träffa VD och en av grundarna Ernst Nathorst-Böös som på ett mycket personligt och intressant sätt berättade om hur man på 1990-talet med ett brinnande intresse för musik och en idé om att en synt skulle kunna göras i programvara skapade produkten ReBirth. Inte nog med att man kunde få en synt i sin dator man kunde få flera på en gång och därmed göra hela musikstycken. Vi fick också höra hur man mycket tidigt hakade på möjlighet till försäljning via internet.

Från att ha skapat syntar och effekter i programvara fortsatte man med att skapa ett mixerbord eller med andra ord en hel ljudstudio. Dessa produkter har en stor och trogen kundkrets bland musiker runt om i världen. Det var intressant att höra från Ernst hur man redan i startskedet använde internetmarknadsföring och hur man genom god kundvård på internet har etablerat en trogen skara musiker som använder företagets produkter. Ernst till och med visade en bild på kunder som tatuerat in en produktlogga på armen. Arbetet på internet har lett fram till att man idag har stora kunskaper om hur man hanterar en marknad med sociala medier och Ernst berättade att man har flera anställda som på heltid ägnar sig åt att profilera företagets produkter på de sociala medierna.

Efter presentation var Ernst tvungen att ge sig iväg och vår ordförande tackade för att vi få komma och överräckte ett exemplar av Chalmersska Ingenjörsföreningens Sångbok. Vi hoppas att den uppskattades.

Vi fick sedan gå runt och titta på kontoret. Som på så många arbetsplatser i dag sker arbetet huvudsakligen vid en dator, så hela kontoret är fyllt med datorer och skärmar. Vad som är slående är dock hur kontorsmiljön är präglad av de bransch man arbetar i. Det står gitarrer, elbasar och keyboards här och var. Dessutom var det anmärkningsvärt tyst i kontorsmiljön. Vid närmare granskning kunde man se att alla arbetsplatser var försedda med ljudabsorberande material runt de apparater som i vanliga kontorslandskap sprider en ständigt oljud av sus och brus över de anställda. Intressant att det skall behövas medarbetare med musiköra för att åstadkomma en god akustisk arbetsmiljö.

Efter rundvandring var det dags att titta närmare på produkterna. Mattias Häggström Gerdt gjorde en en demonstration av produkten Reason. Det är en allt-i-ett-musikstudio i datorn med mixer, rack med instrument och effekter, samt en sequencer som håller reda på när, vad och hur saker ska spelas upp i låtarna.

Mattias kopplade sedan in en elbas via en analog/digitalomvandlare som heter Balance och som Propellerhead har tagit fram för att kunna erbjuda bästa möjliga anslutning av analoga enheter, såsom gitarrer, basar och mikrofoner till den digitala hanteringen i Reason. Mattias spelade in en basgång och visade sedan hur programvaran kan användas för att korrigera denna och använda den tillsammans med trummor och en melodislinga som spelades in via en klaviatur (måhända heter det keyboard på modern svenska), som var ansluten via det digitala gränssnittet MIDI.

Propellerhead har även blivit prisat många gånger det senaste året för iPhone- och iPad-appen Figure. Vi fick demonstrerat för oss hur man med Figure kan använda tiden under en tunnelbaneresa till att skapa ett enkelt musikstycke. Det krävdes nytt tänk för hur man skapar intuitiva gränssnitt för telefoner och plattor, men DSP-koden delar appen till stora delar med det fullvuxna Reason.

I allt ett givande studiebesök där vi fick mycket personligt bemötande tack vare att en av våra styrelsemedlemmar är chef för gänget som utvecklar Reason.

Studiebesöket avslutades på närbelägna restaurang 10:an där vi kunde resonera vidare med några av medarbetarna från Propellerhead.